Hur returnerar / reklamerar jag på en vara?

 

Om du vill returnera en produkt, logga in på kundtjänst, välj det objekt du vill returnera och ange en anledning, till exempel ett klagomål eller annullering av ett köp. Skicka med den returblankett du fick tillsammans med din försändelse. Du kommer då att få feedback från oss inom en till två arbetsdagar om vi godkänner din retur med ett returnummer som du märker paketet med. När vi har fått objektet är det upp till 2 veckor av behandlingstid. Objekt som skickas med postförskott till oss kommer inte att hämtas.

 

Ångerrätt 
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har konsumenter i Sverige ångerrätt i 14 dagar. Det finns undantag från ångerrätten, se fullständig lista längre ner. Vid nyttjande av ångerrätten betalar konsumenten returfrakten, men det går bra att höra av sig till oss för att få en returfraktsedel.

 

Om varan i fråga är oanvänd och lämnas tillbaka i oförändrat skick betalas hela kostnaden för varan tillbaka till konsumenten. Är varan använd och har ett förändrat skick, avgör Ölbryggning Sverige AB värdet av produkten i förändrat skick hur mycket du som konsument ska få tillbaka av den totala kostnaden. Du har alltid rätt att öppna och kontrollera varan. 

 

För att nyttja sin ångerrätt har du som konsument 14 dagar, från det du mottagit varan, att kontakta Ölbryggning.se och därefter 7 dagar på dig att skicka tillbaka varan eller skicka ett bevis att varan är postad. 

 

Returer skickas till 
Ölbryggning Sverige AB 
Aspholmsvägen 4
702 27 Örebro

 

Skicka varan/varorna som företagspaket, och inte till Service Point eller på andra sätt där paketet måste hämtas ut på ett utlämningsställe. Varor som skickats med postförskott kommer inte tas emot.

 

Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att vårdslöshet, otillräckligt emballage eller förloras under transport till har vi ingen möjlighet att ersätta produkten. Vi tar inte ansvar för försvunna returpaket. 

 

Undantag från ångerrätten 

  • Humle
  • Malt och andra spannmål
  • Maltextrakt
  • Jäst
  • Jästnäring och andra tillsatser med utgångsdatum
  • Öppnade cider- och ölkit
  • Lösnummer tidningar
  • Digitalt innehåll (licensnycklar, CD, DVD) 
  • Beställningsvaror eller varor som tillverkats eller specialbeställts specifikt för enskild kund.
  • Om plomberingen brutits på teknisk utrustning.
  • Reaprodukter

 

Reklamationsrätt 
Konsumenten har inom 3 år från köpet rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag. Inom de första 6 månaderna efter köp gäller produktgarantin, alternativt måste säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt. När det har gått mer än 6 månader efter köpet faller det över på dig som konsument att bevisa att felet är ursprungligt. Varan ska reklameras omgående vid upptäckt av fel.

 

Transportskador 
Vi skickar allt gods i ordentligt emballage att transportskador inte ska uppstå, men om varan trots allt är transportskadad vid leverans skall detta omgående reklameras av konsumenten. Vid synlig skada ska detta noteras av fraktbolaget, se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud. Behöver varan returernas, se till att kontakta oss omgående. Ta alltid bilder på emballaget i några olika vinklar, samt på varan om denna också är skadad. 


Vid eventuell retur 
Kontakta oss omgående på info@olbryggning.se eller ring tel 019-760 38 00. Bifoga gärna ditt ordernummer i din kontakt med oss för att vi snabbt ska kunna hjälpa dig. 

 

Outlöst försändelse 
Om konsumenten inte hämtar ut försändelsen så att den outlöst går i retur till oss tillkommer en avgift på 200 kronor för att täcka våra extra kostnader för hanteringen. Vill konsumenten ha sina varor skickade igen tillkommer även en ny fraktavgift, motsvarande den fraktkostnad som konsumenten betalade för vid första sändningen. Vill konsumenten få pengarna tillbaka istället för att mottaga varorna så kommer vissa varor (se lista under Ångerrätt) samt fraktkostnader att exkluderas från det beloppet. 

 

Tvistlösning 
Vid eventuell tvist mellan konsument och säljare rekommenderar vi att man vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer de allmänna rekommendationer som utfärdas av Konsumentverket och garanterar att vi vid eventuella tvister kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens utslag. 

 

Återbetalning 
Återbetalning sker inom 14 dagar från att konsumenten häver köpet eller reklamerar varan förutsatt att vi tagit emot varan eller fått bevis på återsändande. Undantag gäller om vi inte mottagit varan eller bevis på återsändande, då gäller 14 dagar från och med att vi tar emot varan.


Varan finns på lager.
Varan är beställd från leverantör och leveransdatumet är bekräftat.
Obekräftat - Kontakta kundcentret på post@amentio.se för förväntat leveransdatum.
Varan måste beställas från leverantör.
Varan befinner sig på fjärrlager
Varan är beställd från leverantör, men leveransdatum är inte bekräftat.
Varorna beställs från vår leverantörs lager.
Obekräftat - Kontakta kundcentret för närmare information.